Ať si kdo chce, co chce, říká, základem úspěšného šití je prostě padnoucí střih. S tím nic nenaděláte. Můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co proti tomu můžete dělat… Znáte to!
Už jsme to asi všichni, co jsme někdy šili, zažili. Bez dobrého střihu se to prostě jen flikuje. Pokus-omyl, stále dokola.
Sama jsem to „prodělala“ na vlastní kůži. Počínaje oháknutím panenek, pak mrňavé sestry a nakonec i své maličkosti. No peklo.
Jak u sta hromů na to?
Všechny ty tvary a záševky, přece to musí nějak jít, jak to dělají profíci? Odpověď mi dávala oděvní průmyslovka, zvaná Oděvka, na kterou jsem s nadšením nastoupila.
Jenže konstrukce střihů, které nás tam učili, byly nepoužitelné. Byly určeny hlavně pro konfekci, musel se do nich tedy vejít každý, padni, jak padni. Vůbec se nepočítalo s tím, že by snad děvče chtělo vypadat sexy. Takže bez nekonečných úprav a předělávání se nedalo nic spíchnout.
Skvělá změna
pro mě nastala, až když jsem začala při mateřské dovolené učit v kurzech šití. Měla jsem na jednu zákaznici ¼ hodinky a za tu dobu jsem musela pro každou jednu nakreslit základní střih na míru. Střih na horní část těla, ze které vycházejí další střihy. Na topy, blůzy a košile, šaty, kabátky, sáčka i kabáty.
No a heuréka!
Měla jsem kliku. Nová šéfka mě naučila starou konstrukci. Báječně a nesrovnatelně jednodužší než naše školní, a hlavně dobře padnoucí! Opravdu kopírovala tělo, a ne předepsané tabulkové míry.
Léty a zkušenostmi jsem si onu zmíněnou konstrukci dotvořila, dotikala. Ten systém byl ještě z doby, kdy ideální míry byly ony proslulé 90-60-90.
Diorovy „přesýpací hodiny“ už dnes tak úplně neplatí, postavy se od těch dob dost změnily. Ideálem přehlídkových mol se staly na dlouho vychrtlé chlapecké postavy. Dlouhodobé nošení bokovek jako by smazalo ženám pas, všimli jste si?
Ale tahle střihová konstrukce si umí poradit se vším. Používám ji s úspěchem mnoho let.
Pro ty, které se trápí stejným problémem, jako já kdysi, jsem zpracovala konstrukci základního dámského střihu do e-booku. Je to střih, který doopravdy padne a jehož konstrukci může zvládnout každý, kdo se nebojí vzít pravítko a tužku do ruky. Je vysvětlená krok za krokem, srozumitelně s řadou obrázků, na kterých je vidět co a jak dělat.
A ANO, JE I PRO ZAČÁTEČNÍKY, ŽÁDNÉ OBAVY
K tomu jsou ještě návody, co se základním střihem dělat dál, jak s ním pracovat.
Připravila jsem také rozšíření, chcete-li pokračování. V něm najdete další možné úpravy a použití základního střihu a také návod, jak si zmenšit-zvětšit střih koupený nebo vytažený z časopisu, případně jak si ho upravit pro svou postavu.
Zkrátka řečeno, buď se můžete dál peklovat, jako já kdysi, se záhadou, zvanou střihová konstrukce nebo se do ní pustit, proniknout do jejích tajů a zkrotit si ji. Aneb, kdo nic nedělá, nic nezkazí, ale také ničeho nedosáhne.